פעילות גופנית לאחר לידה הדפסה דוא

 

מאת: שומרת לוביש, מאמנת כושר אישית, בוגרת תואר ראשון B.ed בחינוך גופני ממכללת וינגייט.

בשעה טובה ילדת, ואת נכנסת לתקופה המכונה משכב לידה. בתקופה זו מתרחשת נסיגה של רוב השינויים שהתרחשו בגופה של האישה במהלך ההיריון. זהו פרק זמן קצר יחסית ורגיש מאוד מבחינת האישה שכן, בתקופה זו עסוק גופה בשתי משימות עיקריות:

 

shomrat

-התאוששות מתהליך ההיריון והלידה

-טיפול אינטנסיבי ותובעני בתינוק

הגוף שעבר שינויים רבים מתחיל להחלים, אך בכדי לעזור לו בשלב ההחלמה, ממש כמו שניתנת המלצה למנותחים לאחר ניתוח לנוע, גם כאן כחלק מההחלמה יש צורך בתנועה והנעה של הגוף.

ישנם מספר שינויים חשובים שחלים בזמן ההיריון ויש צורך לטפל בהם:

1.עלייה במשקל- במהלך ההיריון האישה מעלה במשקלה כתוצאת מהתפתחות העובר ואגירת נוזלים בגוף.

2.גב עליון- נשים רבות סובלות לאחר הלידה מכאבים בגב עליון וצוואר, וזאת כתוצאה מטיפול בתינוק שגורם לאישה הרבה פעמים לעבוד בגב כפוף וגם כתוצאה מגדילת שדי האישה ופעולת ההנקה האסימטרית שגורמת לנשיאת משקל לא שווה בין שתי ידיה של האישה.

3.שרירי הבטן- נמתחו לאורך ההיריון עד פי 3 מאורכם המקורי ואינם תומכים באברים הפנימיים כראוי.

4.גב תחתון- במהלך חודשי ההיריון משתנה יציבתה של האישה כתוצאה משינוי מרכז הכובד כחלק מהתרחבות הבטן וכתוצאה מכך מתקצרים שרירי הגב התחתון.

5.רצפת האגן- לידות קשות וארוכות, תינוק השוקל מעל 3700 גרם או תינוק קטן היוצא מהר מידי, או מספר רב של לידות מחלישים  את רצפת האגן. רצפת האגן נמצאת בקרקעית האגן שלנו, היא עשויה מרקמות חיבור (גידים ורצועות), שרירים (סוגרים), עצבים וכלי דם. תפקידה להיות חזקה דיו בכדי לשאת עליה את האיברים הפנימיים (רחם, שלפוחית השתן) ולמנוע את צניחתם, אך בנוסף לכך עליה להיות גמישה מאוד כדי שדרכה יוכל לעבור התינוק בזמן הלידה, כמו גם ההפרשות של גופנו מידי יום.

 יש להמנע מכל מאמץ כשישה שבועות לאחר לידה רגילה וכשמונה שבועות לאחר ניתוח קיסרי. בתקופה זו מחלימות הרקמות החבולות של שרירי הבטן ורצפת האגן ויש חזרה  לאיזון הורמונלי. לאחר מנוחה זו מומלץ לחזור להתעמל. הפעילות תורמת בהזרמת דם אל הרקמות, בהזנתן ובהתאוששותן.

 

פעילות גופנית מותאמת לאישה אחרי לידה מסייעת במגוון רחב של היבטים:

*  תחזוקת הגוף וסיוע להתאוששות מהירה בכך שתזין רקמות שנקרעו או נמתחו בלידה (כגון רצפת אגן ובטן).

*  תחזוקת השרירים ושמירה על גמישותם כולל שרירים שפחות הופעלו או בזמן ההיריון או לא הופעלו בכלל, כתוצאה משמירת הריון וחוסר בתנועה.

*  שמירה על חיוניות מפרקי הגוף. הפעילות הגופנית מעודדת חילוף חומרים והזנה וכתוצאה מכך שמירה על טווחי תנועה נכונים.

*  שיפור היציבה. הקניית הרגלי עבודה נכונים עם הגוף גם בפעילות גופנית וגם ביום יום, כחלק מאורח חיים נכון.

*  הסרת לחצים ומניעת כאבים כתוצאה משימוש לא נכון בגוף וחיים תחת לחץ נפשי.

*  העלאת דימוי הגוף והדימוי העצמי אצל האישה והקטנת הסיכון לדיכאון לאחר לידה.

 

לסיכום, לפעילות גופנית חשיבות מרובה בכל גיל ובכל שלב בחיים על אחת כמה וכמה לאחר גוף שעבר כל כך הרבה שינויים .חשוב להדגיש שהפעילות צריכה להיות הדרגתית, מהקל אל הכבד, עם הקשבה רבה וכבוד רב לגופה של האישה ולשינויים שחלו בו. חשוב וצריך לחזור לפעילות גופנית מוקדם ככל האפשר אחרי הלידה על מנת לעזור לגוף להתאושש מהר. פעילות נכונה ומותאמת תעזור לאישה בתפקודה היום יומי וכחלק משמירה על אורח חיים בריא.

 

כותבת: שומרת לוביש

כתובת דוא"ל: כתובת דוא"ל זו מוגנת מפני spambots, יש לאפשר JavaScript על-מנת לראות את הכתובת

פלאפון: 052-2251784

טלפון: 077-5230116

 
 

 

בהריון? ילדת?

 12.16 
 
 ערכה פתוחה 2015 מוקטנת
התמונה להמחשה בלבד
 

שאלות נפוצות

למי מיועדת הפעילות?

מי הצוות המקצועי?

מי מממן את הפעילות?

לשאלות נוספות על

פעילות צעדים ראשונים 

Website by - JOOMI
Feedback Form
Feedback Analytics