סבתא בישלה דייסה - אבל לא רק. היא גם הכינה טוסט ומרק הדפסה דוא

             "אמא מה אוכלים? אבא, הכנת משהו טעים?" 

המשפטים האלה מוכרים לכם היטב, אתם בוודאי פוגשים אותם לפחות פעמיים ביום (אם אתם מגדלים בני עשרה בתקופת הגדילה שלהם - אף יותר). אין ספק שילדים, המסתובבים במטבח בזמן שאתם מבשלים, עלולים להוות צרה לא קטנה כאשר הם אינם מנותבים בצורה יעילה. אבל בעזרת ההכוונה המתאימה שלכם, תוכלו לזכות בסו-שפים קטנים ומועילים,בתחילה, ובהמשך, אף ליהנות מארוחה שלמה המבוססת על מתכונים קלים, שהוכנה במו ידיהם וללא עזרתכם.


הנה מספר כללים מנחים שיסייעו לכם להפוך את החוויה למהנה, בריאה ומחנכת ככל האפשר:

התרגיל מתאים לגיל  
ככלל, ניתן לשלב ילדים בני 3-4 בעזרה פעילה ברמה המתאימה
ליכולותיהם. בגיל זה,
תוכלו לבקש מהם להחליט על סוג תה שתשתו עם העוגה ש"תאפו" יחד, להביא את המצרכים השונים ולסדרם על השולחן לפי תחילת ההכנה, או אפילו לקשט את העוגה בפירות חתוכים (שאתם חתכתם מראש והגשתם להם בצלחת).

מתכונים קלים ככל האפשר 
בחרו מראש מתכונים קלים, שבהכנתם תוכלו לשתף את הילד. לחילופין, תוכלו לבחור מתכונים מסובכים מעט יותר, אשר בהם הגדרתם מראש את תפקידו. לדוגמא, בזמן הכנת שניצל - הילד יטפל בבלילת הביצה ובטבילה בפירורי הלחם, בזמן שאתם תטגנו.

תוכנית עבודה מסודרת מראש?
לפי נוחותכם ונוחות הילדים. הגדרה מראש של התפקידים במטבח (מי עושה מה ואיזה שלב) יכולה לסייע לכם במקרים בהם אתם מבשלים עם יותר מילד אחד. במקרה ומדובר בעבודה עם ילד אחד, ניתן לזרום עם הבישול לפי הצורך ואין צורך בתוכנית מגובשת מראש.

הקניית הרגלי עבודה נכונים
תוך כדי העבודה המשותפת, תוכלו להקנות לילד (בדרך של דוגמא אישית) הרגלי עבודה נכונים לשימוש במטבח. הרגלים אלה כוללים שמירה על ניקיון (כרחיצת ידיים יסודית לפני הכנת המזון, הקפדה על ניקיון אזור ההכנה נקי בזמן הבישול ולאחריו, שטיפת הכלים וכד'),

לימוד הרגלי תזונה בריאים 
במהלך העבודה יחד תוכלו להדגים לילד כיצד ניתן למצוא תחליפים בריאים למצרכים בריאים מעט פחות. למשל, החלפת השמן בסלט בטחינה, שימוש בפירות להמתקת הקינוחים במקום בסוכר בצורתו הגולמית, העדפת מיץ טבעי, מים או תה ירוק על מיצים תעשייתיים מתרכיז ממותק ועוד.

זמן איכות 
בהמשך, כאשר ההתרגשות הראשונית של הילד מהבישול המשותף תחלוף, תוכלו לנצל את הזמן הזה לבילוי זמן משמעותי איתו. תוכלו לשוחח על היום שלו בבית הספר בזמן שהוא מערבב את הסלט, לשמוע על חוויותיו בחוג בזמן שהוא מועך את הפירה וכן הלאה.

בטיחות במקום הראשון
הקפידו להרחיק מהילדים כל מכשיר מסוכן (כסכינים חדות, למשל) או פעילות מסוכנת (כטיגון, הרתחת מים, או אפיה) עד לגיל מבוגר יותר, בו הם כבר מודעים לסכנות ויודעים להימנע מהן. עד לגיל זה, בנוסף להרחקת המכשירים המסוכנים, חיזרו והדגישו באזני הילדים הקטנים את הסכנות ואת האמצעים בהם אתם נוקטים כדי שלא להפגע.


לסיכום:

בישול עם ילדים יכול להיות כיף של ממש, אז למה שלא תכניסו את הילדים למטבח כבר היום, תתנו להם לסייע בהכנת הארוחה, תיהנו יחד מזמן איכות משותף יחד, ועל הדרך, אולי גם תלמדו אותם דבר או שניים על תזונה בריאה והרגלי עבודה נכונים במטבח?

טיפ אישי:
המתכון האהוב עלי להכנה עם הילדים זה ביצה בקן. הילדים שותפים לכל חלקי ההכנה והסיום
לוקחים 2 פרוסות לחם.
נותנים לילדים לעשות חור באמצע הפרוסות אבל משאירים מספיק לחם בצדדים (הם יכולים לנשנש את החתיכה שהוציאו מהאמצע)
שוברים ביצה לתוך כוס וטורפים אותה עם מזלג יחד עם הילדים
מחממים מעט שמן במחבת.
מטגנים את פרוסות הלחם כדקה מ- 2 הצדדים.
שופכים את הביצה באופן שווה במרכזי פרוסות הלחם (בתוך החורים) - ומטגנים כ2 דקות מכל צד עד שהביצה מוכנה.
מעבירים את פרוסות הלחם המטוגנות לצלחת ונותנים לילד לפזר מעט מלח או סוכר - לפי מה שהוא אוהב.
מגישים עם ירקות חתוכים.

בתיאבון!!!

 

 

             

 

 

 

 

 
 

 

בהריון? ילדת?

 12.16 
 
 ערכה פתוחה 2015 מוקטנת
התמונה להמחשה בלבד
 

שאלות נפוצות

למי מיועדת הפעילות?

מי הצוות המקצועי?

מי מממן את הפעילות?

לשאלות נוספות על

פעילות צעדים ראשונים 

Website by - JOOMI
Feedback Form
Feedback Analytics