איך לשמור על שגרת שינה טובה גם בחופש? הדפסה דוא

מאת: נעמה ברודי-שמש, יועצת שינה לתינוקות ופעוטות.

טוב, זה לא סוד שכמו שאומרים "חופשת לידה" וזה אפילו לא מתקרב לחופש, כך גם "החופש הגדול", לא ממש חופש. (מי לעזאזל המציא את המושגים האלה?)
ובכל זאת מדובר בתקופה לא קצרה שבה אין מסגרות לילדים וההורים מנסים לג'נגל בין העבודה,
סידור לילדים, בידור לילדים, ארוחות צהריים ועוד ועוד.


דווקא בגלל שהכל סביב משתנה והשגרה יצאה גם לחופש, חשוב לנסות לשמור על עוגנים קבועים, המעניקים ביטחון לילדים.
בתוך המסגרת המשתנה בכל יום מומלץ למצוא מס' פעולות קבועות ורצוי בשעות קבועות
שיתנו מסגרת ורשת ביטחון לילדים וכך הם יוכלו ליהנות גם ממה שלא ידוע.

דמיינו שאתם ברכבת שדים. אין לכם מושג מה ייפול עליכם מלמעלה, או יצבוט אתכם מהצד,
או ישפריץ עליכם מקדימה, האם הרכבת תעצור או תיסע מהר יותר? סף החרדה שלכם גבוה,אין אתם יודעים למה לצפות וזה מאוד מלחיץ. כך גם עם הילדים. 

כאשר אין להם מושג מה הולך להיות, הם חרדים יותר ופחות רגועים, הם ברכבת שדים.

מה שמעניק להם ביטחון זה הידיעה מה הולך לקרות. יצירת פעולות קבועות בתוך ימי החופש, תסייע לכך, לדוג': אחרי טיול בגינה, הולכים לאכול צהריים ואחר כך לבריכה.

משהו קבוע בכל יום (או כמעט). בתוך הקבוע הזה ניתן לשנות פעולות מסביב וההרגשה עדיין תהיה רגועה ובטוחה יותר,
כי לא הכל משתנה, וזה משהו שהם יכולים להכיל.

כל משפחה בוחרת לעצמה את ה"עוגנים שלה". מה חשוב לה שיישאר קבוע וידוע במסגרת החופש.
אחד העוגנים שאני ממליצה  עליהם (כמובן) הוא שעת שינה.

נכון, זה חופש, נכון אין גן ובי"ס מחר, אבל יחד עם זאת, הילדים עדיין זקוקים לשעות השינה שלהם גם בחופשה.

מוכר לכם שבסופי שבוע לפעמים הילדים הולכים לישון מאוחר יותר מהרגיל (או אפילו מאוד מאוחר) אבל עדיין קמים באותה שעה קבועה בבוקר? זה קורה מכיוון שאין קשר בין שעת ההשכבה לשעת היקיצה (בשונה מאצל המבוגרים שרובנו נוכל להמשיך לישון יותר זמן בבוקר אם הלכנו לישון מאוחר), וכך קורה שהילדים פשוט לא מקבלים את שעות השינה להן הם זקוקים, ואז איכות השינה בלילה עלולה להיפגע והילד יהיה פחות עירני וחיוני במשך היום, ואז... לא חבל על כל התכנונים המעניינים שעשיתם לאותו יום, אם הילד עייף ולא משתף פעולה?


יותר מזה, לרוב בחופש הילדים מוציאים יותר אנרגיה מביום רגיל (יותר שמש, בריכה, ים, לונה פארק וכדו'), ולכן יהיו עייפים יותר ואפילו תוכלו להשכיבם מוקדם יותר, בהתאם לסימני העייפות שלהם.

לכן המלצתי היא להשתדל  להקפיד על שעת שינה קבועה פחות או יותר גם בחופש. כמובן שניתן (וחובה בחופשJ  ) לחרוג מידי פעם, אבל חשוב שהחריגות תהיינה מידי פעם ולא שהשגרה תהיה מידי פעם J

אתם תראו שגם אתם תצאו נשכרים מכך וגם הילדים!

לאחר שנהניתם וחרגתם מהשגרה מידי פעם בחופש, חזרו לשגרת שעות שינה רגילה לחלוטין בשבוע האחרון שלפני הלימודים. אל תשאירו את כל הבילויים המטורפים דווקא לשבוע האחרון של החופש, לוקח לילדים זמן ל"אפס" בחזרה את השעון הביולוגי ולכן הקפידו בשבוע זה להוריד את מינון "הבילויים וההשתוללויות" ולחזור לשגרה רגועה יותר, עם שעות שינה רגילות לחלוטין וכך תכינו אותם לחזרה ללימודים בצורה הרגועה והטובה ביותר.

 

חופש נעים עם הרבה שינה טובה J,

נעמה ברודי-שמש
     "חלומות נעימים" – ייעוץ שינה לתינוקות ופעוטות.
      לצפייה בסרטוני הדרכה בחינם, לשינה טובה –

היכנסו: www.halomot-neimim.co.il
     לטיפים נוספים הרשמו בפייסבוק: חלומות נעימים- ייעוץ שינה תינוקות.
     ערוץ יו טיוב -
http://www.youtube.com/user/HalomotNeimim

 
 

 

בהריון? ילדת?

 12.16 
 
 ערכה פתוחה 2015 מוקטנת
התמונה להמחשה בלבד
 

שאלות נפוצות

למי מיועדת הפעילות?

מי הצוות המקצועי?

מי מממן את הפעילות?

לשאלות נוספות על

פעילות צעדים ראשונים 

Website by - JOOMI
Feedback Form
Feedback Analytics