לישון כמו תינוק (?) הדפסה דוא
 
מאת: נטע אנג'ל- יועצת שינה לתינוקות וילדים של נשים עובדות 

הורים לתינוקות צעירים חולמים על הלילה בו הם נכנסים למיטה וישנים בה לפחות ארבע שעות רצוף. בפועל, שינה של תינוקות לרוב מלווה בהתעוררויות ליליות (לעיתים כל שעה) ובכי.

חוסר שעות שינה בחיי התינוק משפיע על תפקודו והתפתחותו 

1. מערכת החיסון נחלשת כאשר שעות השינה אינן מספקות , וגוף התינוק, עקב כך, חשוף למחלות.

2. שינה הכרחית לתפקוד המוח - השינה חשובה לשמירה על הריכוז וקבלת החלטות ולהתפתחות הזיכרון.

3. במהלך השינה מופרשים הורמון המלטונין - האחראי על שינה ,והורמון הגדילה, ההכרחיים להתפתחות תקינה של התינוק.

4. מערכת העיכול מושפעת ממחסור בשינה - שינה מסייעת לחילוף חומרים תקין.

5. מצב הרוח מושפע אף הוא עקב מחסור בשינה - ילדים שאינם ישנים מספיק יהיו לרוב עצבניים, בעלי מצב רוח ירוד ונטיה לבכי.

מחסור בשעות שינה של התינוק משפיע גם על שיגרת חיי ההורים וגופם:

מחקרים רבים מראים כי מחסור בשינה עלול להוביל להפרת האיזון ההורמונאלי ולהפרעות בקצב חילוף החומרים. עקב כך, לעיתים, לאחר לידה, לא פשוט להיפטר מכל הקילוגרמים שאספנו אל גופינו במהלך תשעה חודשי הריון.

מבחינה קוגניטיבית, ניתן לראות כי יכולת קבלת ההחלטות שלנו, וכן טווח הקשב שלנו נפגע.

סף הסבלנות יורד, ומצב הרוח עלול להיות מדוכדך כתוצאה ממחסור בשעות שינה.

הזוגיות שלנו נפגעת גם כן - אנו פחות פנויים ריגשית לשיחות וקרוב לוודאי שעייפים בשביל מגע וקירבה אינטימית.

המלצות להקניית הרגלי שינה בריאים:

כמו כל תהליך למידה, גם תהליך הקניית הרגלי שינה לוקח זמן. מומלץ כבר בשבועות הראשונים להקפיד על הכללים הבאים:

 

1.הקפדה על טקס שינה - כחצי שעה בערך לפני ההשכבה, יש לעבור ממצב ערות המאפיין את שעות היום, למצב שינה - עמעום אורות, דיבור בטון שקט, אמבטיה, ובקבוק/הנקה.

 

2. הימנעות מהתניות - הימנעות מהירדמות רק עם בקבוק/הנקה/ידיים/עגלה וכו'.
3
. מומלץ להימנע מהגעה למצב של עייפות יתר ולהיענות לסימני עייפות תוך חצי שעה. חצי שעה זו הינה חלון הזדמנות להירדמות קלה יותר ושינה רציפה. סימני עיייפות יכולים להיות: שפשוף עיניים, גירוד ראש/אוזניים, פיהוקים וכו'.

 

4. החל מגיל 5-6 חודשים, הורמון המלטונין מופרש ברמה מספקת להירדמות עצמאית (זהו הורמון המסייע להירדמות ולשינה). לכן, מגיל זה ניתן להרגיל את התינוק בהדרגתיות להירדמות עצמאית במיטתו.

 

5. רצוי לבדוק האם תינוקכם ישן מספר שעות ביממה התואם להמלצת משרד הבריאות, ולהקפיד על כך.

 

6. הימנעו ממתן בקבוק בשכיבה במיטה – שתיית בקבוק במיטה אינה מומלצת בפן ההתנהגותי, בו עלולה להיווצר התניה מוטעית (שינה =בקבוק).

 

כמו כן, בפן הבריאותי- שתייה במצב שכיבה עלולה לגרום לדלקות אוזניים.

 

7. הקפידו על שנת יום – שנת היום חשובה מאד לתינוקות רכים ואינה פוגעת בשנת הלילה (אם אינה אורכת מעל לשלוש שעות).

 

זכרי כי עייפות יתר מביאה לקשיי הירדמות ולשינה מקוטעת.

 

8. על מנת שהתינוק לא יפתח הרגלי הירדמות נוקשים, יש לשמור על רעשים סבירים בבית בעת ההרדמה, אין צורך בשקט מוחלט בבית.

 

9. כדי להקפיד גם על שעות השינה שלך צרו סביבה תומכת – סבתות / מטפלת / שכנה שתאפשר לכם שינה טובה או זמן פנאי לעצמך. גם אתם חשובים!

 

10. במידה ותינוקכם נוחר או מביע מצוקה שעלולה להצביע על כאב - מומלץ להיבדק אצל רופא על מנת לשלול שקד שלישי, בעיות אוזניים ועוד.

 

זכרו כי תקופה זו אולי אינה קלה, אך מביאה עמה רגעי קסם, תום ואהבה. וכמו כל דבר - היא חולפת.

 

 

נטע אנג'ל

יועצת משפחתית, יועצת שינה, מנחת קבוצות הורים, מרפאה בעיסוק, מדריכת ליווי התפתחותי ועיסוי תינוקות.

בדף הפייסבוק https://www.facebook.com/bohrim.bamishpaha/

 

 

 
 

 

בהריון? ילדת?

 12.16 
 
 ערכה פתוחה 2015 מוקטנת
התמונה להמחשה בלבד
 

שאלות נפוצות

למי מיועדת הפעילות?

מי הצוות המקצועי?

מי מממן את הפעילות?

לשאלות נוספות על

פעילות צעדים ראשונים 

Website by - JOOMI
Feedback Form
Feedback Analytics