הדפסה דוא

דיכאון לאחר לידה

מאת אלונה בן ארי

דיכאון לאחר לידה מופיע בעיקר בחודשים הראשונים שלאחר הלידה, ועלול להימשך חודשים ספורים ואף שנה.

 

לרוב הדיכאון מתחיל כארבעה שבועות לאחר הלידה ונמשך עד כשישה חודשים לאחר הלידה. מספרן המדויק של נשים הסובלות מדיכאון בתקופה זו אינה ידוע, אבל החוקרים מאמינים כי דיכאון הוא אחד הסיבוכים השכיחים ביותר במהלך ולאחר ההריון.
לעתים קרובות, הדיכאון אינו מוכר או מטופל, כי כמה משינויי הריון רגילים גורמים לתסמינים דומים לתסמיני הדכאון, ומתרחשים בו זמנית: עייפות, הפרעות שינה, תגובות רגשיות חזקות ושינויים במשקל עשויים להתרחש במהלך ולאחר ההריון. סימפטומים אלה יכולים להוות גם סימנים של דיכאון.

דיכאון הינו מושג המורכב מקבוצה של סימפטומים הנעים מדיכאון ועיכוב עד דיכאון אנדוגני המלווה באדישות מוחלטת. דיכאון מלווה בהפסקה מוחלטת של פעילות, מלנכוליה וסדרה של תסמינים גופניים כגון עייפות, הפרעות שינה, תיאבון ירוד או מוגבר, עצירות, כאבי ראש, כאבי גב, חוסר מנוחה, עצבנות, עצבות, בכי רב, חוסר אנרגיה או מוטיבציה, שינה מעטה או רבה מדי, קושי להתרכז, לזכור, לקבל החלטות ולבצע דברים, הרגשת חוסר ערך עצמי ורגשות אשם, איבוד עניין, התנתקות מהמשפחה והחברים.

מספר גורמים עשויים להוביל לדכאון לאחר לידה:

תוקפנות מודחקתהמופנת פנימה מובילה לדיכאון. רגשות אשמה, חששות המלווים ללידה כדוגמאת: האם אהיה אמא מספיק טובה? האם מגיע לי בכלל להיות אמא? אני עדיין לא מוכנה להיות אמא.. אין לי כישורים להיות אמא, ועוד ועוד. 

האם חשה מוצפת עם תינוק חדש, או תינוק נוסף לטפל בו ומטילה ספק ביכולתה להיות אמא טובה. האשמות עצמיות המפחידות ומאימות על עצם היותה אמא.

הסובלת מדיכאון תמנע מכל דבר שאין לו הכרה ציבורית ותנסה להסוות את הדחפים התוקפניים וההרסניים עם חיים הנראים לכאורה ללא דופי. אותה אם תנהג כלפי חוץ כאילו הכל כשורה, היא תטפל בתינוקה החדש למופת, תדאג לכל צרכיו הבסיסים, תנקה את הבית, תבשל, תסדר, על פניו הכל יראה תקין.

אחריות. דיכאון הוא הצורה הקיצונית של בריחה מאחריות. הפחד של לקיחת אחריות מתרחש דווקא כאשר האם נכנסת לשלב אחר, חדש בחייה, היא הופכת
לאם. 
עליה להתמודד עם סוג חדש של אחריות, הגיח לעולם יצור קטן חסר אונים שכל כולו באחריותה. גם אם יש ילדים נוספים בבית רמת האחריות החדשה עשויה להפחיד ולאיים על האם. החיים מפחידים ממש כמו המוות. החיים מביאים איתם אשמה ואחריות ומהם אותה אם רוצה להימנע. התחושה היא כי לקיחת אחריות פירושה ויתור על התכניות העתידיות וקבלת בדידות עצמית. לכן, אותה אם זקוקה לאנשים סביבה כדי להיאחז בהם.

אובדן טריטוריה. עם הגיעו של תינוקך לעולם, חוקי המשחק לפתע משתנים, אדם נוסף נכנס למשחק, נכנס לטריטוריה הזוגית, הפרטית, המשפחתית שלכם. אמנם מאוד רצית בו וחיכית שיגיע, אבל בפנים קיים פחד, מאובדן טריטוריה, מאובדן החופש והעצמאות האישית שלך. תחושה של אובדן זהות, של מי את, או מי היית, לפני התינוק, אובדן שליטה, אובדן המראה של טרום ההריון, את מרגישה פחות מושכת. מרגישה כי יש לך הרבה פחות זמן פנוי ופחות שליטה על זמנך.

חלק מהנשים אינן מספרות לאף אחד על התסמינים שלהן כי הן חשות בושה, עצב, אשמה על כי הן מרגישות מדוכאות בזמן שעליהן להיות שמחות ומאושרות. הן חוששות כי יחשבו לאמהות לא טובות.

כל אישה יכולה לסבול מדיכאון. אין זה אומר שהיא אמא לא טובה.

כיצד ניתן להקל על הסימפטומים של דיכאון במהלך ההריון או לאחר לידה?

1.נוחי ככל האפשר. נסי לישון בזמן שתינוקך ישן. עזבי את כל מטלות הבית, והקדישי זמן למנוחתך הפיזית והרגשית.

2.על תוסיפי על עצמך לחץ נוסף בכך שתנסי לעשות הכל. עשי רק  מה שאת יכולה, אף אחד לא מצפה ממך להיות "super woman".

3.בקשי עזרה בניקיון הבית ובהאכלת תינוקך בלילה. אם את מניקה, בן הזוג יכול לסייע בהחלפת החיתול ובהמתנה לגרפס. במידת האפשר, בקשי
   עזרה מחברה, מאמא, או שלמי לאדם אחר שיבוא לעזור לך במהלך היום, בו לרוב הינך לבד. מצב שהינו קשה בפני עצמו.

4.אל תשהיי זמן רב מדי לבד. התלבשי וצאי מהבית. סידורים, טיולים בעגלה, הרצאות, מעגלי אמהות, חוגים לאם ולרך הנולד, היום ההיצע מגוון
   ורחב מאוד.

5.דברי ושתפי את בן הזוג, המשפחה, וחברייך בתחושותייך.

6.בלי זמן לבד עם בן זוגך. נכון, זה קשה לוגיסטית, אך זה הכרחי לנפש.

7.שוחחי עם אמהות אחרות, תמיד תוכלי ללמוד דבר מה מניסיונן.

8.קיימות קבוצות תמיכה לנשים הסובלות מדיכאון.

9.השתדלי להימנע משינויים משמעותיים במהלך ההריון. מתח רב אינו מועיל בעיקר בשלב זה. במידה ולא ניתן להימנע משינויים אלה, דאגי לקבל
   תמיכה ועזרה בהתאקלמות למצב החדש.

בקליניקה שלי אני מסייעת למטופלי להבין ולאבחן למה הם סובלים מספטום מסויים דווקא בשלב זה בחייהם. מהו המסר ששולח גופם באמצעות הסימפטומים באופן מדוייק ונכון עבורם. אני מלמדת אותם לחיות מרבית הזמן בהרמוניה ובשלווה ופחות בפחד. בנוסף הטיפול האנרגטי מסייע בהקלת הכאבים הפיזיים ומזרז את תהליך ההחלמה והריפוי.

הגוף הינו כלי נגינה המזמר לך את המזמור הפרטי שלך. 

למדי להקשיב לו !

בכל שאלה בנושא מוזמנים ליצור קשר עם - אלונה בן ארי , מטפלת אנרגטית מומחית לטיפול בתינוקות, בילדים ובמבוגרים.טלפון: 052-9849770

http://www.alonabenari.com/ | a:http://lp.vp4.me/b5t9

אלונה בן ארי 


 
 

 

בהריון? ילדת?

 12.16 
 
 ערכה פתוחה 2015 מוקטנת
התמונה להמחשה בלבד
 

שאלות נפוצות

למי מיועדת הפעילות?

מי הצוות המקצועי?

מי מממן את הפעילות?

לשאלות נוספות על

פעילות צעדים ראשונים 

Website by - JOOMI
Feedback Form
Feedback Analytics