ד(וא)גים לבריאות התינוק הדפסה דוא

דגים הם לא רק סימן למזל, אלא גם מזון מומלץ ביותר עבור האם המניקה.

תזונתה של האם המניקה חשובה כמובן לא רק לשמירה על בריאותה היא, אלא גם לשמירה על בריאותו של התינוק, שכל תזונתו מגיעה מתזונתה.

bigstock-Listening-5624291

אחד מרכיבי התזונה שנמצאים בעיקר בדגים, שנחקרו רבות במהלך השנים ונמצא שחשיבותם רבה בתזונת האם, הוא חומצת השומן אומגה 3 בכלל ומסוג DHA (הנמצאת גם בדגי הטונה) בפרט.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחומצת השומן מסוג DHA הוכחה כבעלת חשיבות רבה בהתפתחות המוח של התינוק. לכן, מומלץ שהאם תצרוך אותה כל עוד המוח של העובר, ואח"כ של התינוק, נמצא בתהליך גדילה. הווה אומר - בהריון ובהנקה.

מחקרים קליניים מצאו שילדים לאימהות שצרכו DHA במהלך ההנקה, השיגו ציונים טובים יותר במבחנים קוגניטיביים וחברתיים, מאשר ילדים שאימותיהם לא צרכו DHA בתקופת ההנקה.

לדגים בכלל ולטונה בפרט יתרונות תזונתיים רבים נוספים בשמירה על תזונה בריאה ומאוזנת של האם המניקה: הטונה מכילה חלבון מלא - חלבון איכותי וקל לעיכול. הטונה מהווה מקור מצוין לוויטמינים ומינרלים רבים כגון: ויטמין B6, B12, ברזל, אבץ, מגנזיום, זרחן וסלניום (אנטיאוקסידנט). הטונה מכילה רק 50 מ"ג כולסטרול ב-100 גר' וכאמור - כמות משמעותית של חומצות שומן אומגה 3.

כדי שנשים בהיריון, מניקות וילדים יקבלו את היתרונות מאכילת דגים, ויהיו בטוחים בפני ההשפעות של הכספית, משרד הבריאות ממליץ:

מומלץ להימנע מאכילת דגים גדולים, כגון: כריש, דג החרב, מקרל גדול, ליבנה, סטייק טונה אדומה, טונה לבנה (Albacore), בשל אפשרות של תכולה גבוהה של כספית בגופם. לעומת זאת ניתן ורצוי לאכול מיתר מבחר הדגים המצוי בארץ כולל דגי ברכות וטונה בהירה(Light Tuna) מקופסאות שימורים. מומלץ לגוון את סוגי הדגים בתפריט.

 *  הטונה בקופסה של סטארקיסט היא הטונה הבהירה (Light Tuna).

חשוב לדעת שכיום מתפרסמים יותר ויותר מחקרים אשר מוכיחים שללא קשר לכמות הכספית בדגים, כל עוד הם מכילים באופן יחסי יותר מהמינרל הנקרא סלניום - הם בטוחים לאכילה!

היחס בין סלניום לכספית בטונה, על זניה השונים, הוא בין הגבוהים בהשוואה לרוב דגי האוקיינוס, ולכן לפי מחקרים אלו - טונה היא מהדגים הבטוחים ביותר לאכילה, גם לילדים, נשים בהריון או מניקות.

התייחסות ליחס בין הסלניום לכספית כמדד לבטיחותם של דגים, ולא לכמות הכספית בלבד, מסבירה היטב את הפער שנמצא במחקרים בין העובדה שהמתכת כספית כשהיא ניתנת לחיות מעבדה באופן ישיר אכן גורמת להפרעות נוירולוגיות, ואילו אכילת דגים שמכילים כספית, לא רק שלא עושה זאת לרוב, אלא אף נמצאת כמשפרת מצבים קוגניטיביים.

בגלל הבלבול הרב ואי-הוודאות בנוגע לבטיחותם של דגים לאכילה, ריענן לאחרונה משרד הבריאות את המלצותיו לאוכלוסייה, והדגיש:

"משרד הבריאות ממליץ לכל האוכלוסייה, כולל ילדים, לצרוך דגים ולגוון את סוגי הדגים בתפריט. אין צורך להגביל את תזונת הדגים בקרב הציבור בכלל ובקרב ילדים בפרט אלא לשמור על תזונה מגוונת ומאוזנת."

להנחיות משרד הבריאות - לחצי כאן.

 

באיחולי בריאות ודג (מזל) טוב (:

רותי אבירי
דיאטנית קלינית,
יועצת תזונה לחברת סטארקיסט

 

 

 

 

 

 
 

 

בהריון? ילדת?

 12.16 
 
 ערכה פתוחה 2015 מוקטנת
התמונה להמחשה בלבד
 

שאלות נפוצות

למי מיועדת הפעילות?

מי הצוות המקצועי?

מי מממן את הפעילות?

לשאלות נוספות על

פעילות צעדים ראשונים 

Website by - JOOMI
Feedback Form
Feedback Analytics